Isäni on aikoinaan valmistunut Haagan ammattikoulusta
ja myös pikkuveljeni on valmistunut autonasentajaksi. En varsinaisesti löytänyt autoalaa, vaan
voisin kutsua tätä "sukuviaksi", Nico kertoo.
|
Autot ovat olleet kiinnostavia jo nuoresta asti. 12-vuotiaana
ajoin motocrossia ja korjailin prätkää. 15-vuotiaana korjasin jo omaa mopoa.
18-vuotiaana korjailin ensimmäistä autoa. Armeijassa moottorialiupseerin
tehtävissä suunnittelin huoltopaikkoja metsään ja korjailin autoja hieman
haastavimmissa olosuhteissa.
Olin opiskellut tietoliikenne- ja elektroniikka-alaa
kaksi vuotta peruskoulun jälkeen ja työskennellyt erilaisissa työpaikoissa. Armeijasta
päästyäni tammikuussa 2010 ammatinvalinnassa ei ollut mitään epäselvää. Olin päättänyt
jatkaa isäni ja veljeni jalanjäljissä Haagaan opiskelemaan
autonasentajaksi. Kesällä 2010 tuli ilmoitus, että minut on hyväksytty opiskelijaksi.
Kouluun menin hieman ristiriitaisissa tunnelmissa. Ei
ollut ketään kaveria, joka olisi tullut samaan kouluun. Lisäksi edellisistä
opiskeluista oli kerinnyt vierähtämään jo pari kolme vuotta. Tästä syystä en
ollut varma, kuinka koulunkäyntini alkaisi sujua.
Onneksi kaikki meni hyvin. Ensimmäinen vuosi oli
perusasioiden harjoittelua, esimerkiksi jarrujen purkua, jousien ja iskunvaimentimien
purkua, metallin työstöä ja hitsausta sekä moottoriin ja sen apulaitteisiin
tutustumista ja purkua.
Koska olin aikaisemmin jo ollut ammattikoulussa,
opiskelin vain ensimmäisenä vuonna yleisaineita, kuten matematiikkaa, kemiaa,
ruotsia ja englantia. Yleisainejakson aikana meidän piti valita, mille linjalle
jatkaisimme toisella luokalla. Päätin jatkaa ajoneuvonasentajaksi.
Toisen opintovuoteni yleisainejaksolla olin koko jakson
ajan töissä tienaamassa vähän rahaa. Tämän jälkeen alkoi hallijakso, jonka
jälkeen menin työharjoitteluun Automaahan. Työharjoittelun jälkeen jatkoimme
sitten hallissa viimeiset kaksi jaksoa.
Toisen vuoden viimeisen hallijakson aikana eräs koulumme työntekijöistä
kertoi minulle, että Audi etsii kesätyöntekijää ja meidän koulustamme oli
kyselty, löytyisikö ketään. Olin tuloksetta yrittänyt päästä Automaahan
kesätöihin ja tarkoitukseni olisi ollut viettää kesä perhetutun rakennustyömaalla. Joten miksi en hakisi kesätyöpaikkaa Audilta?
Kahden tunnin kuluttua minua jo haastateltiin
työtehtävään, joka olisi hieman erilainen kuin olin odottanut. Pääsimme
sopimukseen, ja päädyin kesätyöntekijäksi Audille menekinedistäjän
tehtäviin.
Työtehtävääni kuuluivat muun muassa esittelyautojen
kunnossapitoa ja niiden käytön koordinointia. Lisäksi pääsin tutustumaan
mahtaviin ihmisiin kesätyöni aikana, työskentelemään uusimpien Audin mallien
parissa ja tutustumaan yhden automaailman vahvimman brändin toimintaan, mikä on
ollut elämäni mahtavimpia kokemuksia.
Kesätyöni loppuvaiheessa minulle tarjottiin
mahdollisuutta työskennellä samoissa tehtävissä osa-aikaisesti opiskelun ohella
kuluvan vuoden loppuun asti. Suostuin tähän.
Kolmas opiskeluvuoteni alkoi työssäoppimisella. Suoritin sen
Audi Center Airportin korjaamolla, josta minun oli erittäin helppo mennä tekemään
osa-aikaista työtäni samalle tontille.
Työssäoppimisjakson jälkeen seuraava jakso meillä oli yleisainejakso,
josta minulla oli suoritettavana enää äidinkieli 4 ja opinnäytetyö, joten
pystyin jatkamaan vielä yhden jakson työharjoittelua Audilla ja työstämään
opinnäytetyöni kotona. Tämän jakson aikana selvisi, että minulla olisi
mahdollisuus valmistua etuajassa jo ennen joulua.
Nyt tätä kirjoitusta viimeistellessäni olen todistusta
vaille valmistunut alle kahden ja puolen vuoden opiskelun jälkeen, ja
todennäköisesti aloitan tammikuussa Audi Center Airportilla automekaanikkona.
Autoala tulee työllistämään ihmisiä nyt ja
tulevaisuudessa. Niin kauan kuin autoja on, niitä pitää huoltaa ja korjata, ja
siihen tarvitaan osaavia mekaanikkoja. Tietenkin maailman tilanne vaikuttaa
paljon autokauppaan, mutta eivät ne autot huoltamatta pysy ehjänä ikuisesti.
Haagan koulu oli omasta mielestäni loistava paikka
opiskella automekaanikoksi, vaikka todellinen oppiminen alkaa vasta
työelämässä.
Koulussa käynti on peruskoulun jälkeen jokaisen oma asia,
mutta suosittelen lämpimästi käymään koulun kerralla alusta loppuun. Välillä
tuntuu raskaammalta ja välillä helpommalta. Hieman kun jaksaa nähdä vaivaa
koulussa ja pysytellä oppitunneilla, onnistuu kalastamaan tiedonjyvän
jos toisenkin, mistä on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Haagasta valmistuu ammattilaisia,
joilla on autoalan tulevaisuus käsissään.
Nico, autoalan perustutkinto (3.vuosi)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti